16 december 2015

Stigbergskajen och Amerikalinjen

Lucka 16

När man lämnar Sannegårdshamnen och korsar Göta älv så hamnar man direkt vid Stigbergskajen med Amerikaskjulet, en byggnad som verkar vara nästan utan intresse. Och ändå bedrar skenet. Amerikaskjulet byggdes mellan 1906 och 1912 från arkitekterna Hans Hedlund och Björner Hedlund i en helt ny teknik, i armerad betong. I Göteborg pratade man därför inte om Amerikaskjulet utan om Betongskjulet. Med påbyggnaderna under 1959 och 1988 blev det tyvärr inte mycket kvar från originalbyggnaden.


Stigbergskajen var Göteborgs första djupvattenkaj och vattnet är där åtta meter djupt. Kajanläggningen och Amerikaskjulet byggdes för Wilhelm R. Lundgrens rederi Transatlantic och den planerade Svenska Amerika Linjen. Lundgren dog bara ett år innan det första skeppet SS Stockholm lämnade Göteborg för New York. När äventyret började  år 1915 var redan Dan Broström Amerikalinjens VD och utvecklade verksamheten.

När Lundgren planerade Amerikalinjen tänkte han mindre på de sista utvandrarna som lämnade Sverige för Amerika. Den där tiden fanns det redan nästan en miljon Svenskar i Amerika och många släktingar ville hälsa på dem som stannade i Sverige eller på de som hade emigrerat till Amerika. Amerikalinjen var från början en av världens ledande transatlantiklinjer och när, några år senare, Greta Garbo, Jussi Björling eller en kunglighet kom med en av båtarna, var kajen fyllt med blommor, flaggor och journalister.

Med 1950-talet blev fartygen sällan vid Stigbergskajen. Flygplanen var mycket snabbare och även billigare än en lyxresa med Amerikalinjen. Rederiet satsade därför på kryssningsverksamhet och 1975 var förlusten så stor att man avvecklade rederiet. Under 1990-talet kom Stena Line med sina katamaraner för några år till Stigbergskajen och trafikerade mellan Göteborg och Fredrikshamn. I dag kan det hända att ett mindre kryssningsfartyg lägger till vid Stigbergskajen, men vanligtvis är Stigbergskajen och Amerikakjulet bara en minnesmärke och en kontorsbyggnad.

Copyright Text/Foto: Herbert Kårlin

Mit Stena Line nach Schweden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar